Розгорнутий конспект уроку

Величини та їх значення
Розвиток ядерної енергетики на Україні
Квадратична функція, квадратні нерівності. Алгебра 9 клас.
Контрольні роботи з фізики для 10-11 класів
Завдання І туру всеукраїнської олімпіади з фізики




                        Самостійна робота №1                    8 клас фізика

Тема. Тиск твердих тіл
                                                 В-1
                              середній рівень

1. По тонкому льоду безпечніше повзти, ніж іти. Оберіть правильне твердження.
а) Людина, що повзе, тисне на лід з меншою силою, ніж та, що йде;
б) У людини, що йде, площа опори більша, ніж у тій, що повзе;
в) Людина, що повзе, чинить на лід менший тиск, ніж та, що йде.
2. Сила 120 Н діє на площу 80 см . Обчислити тиск.
а) 1,5Па ; б) 150Па ;  в) 15 кПа.
3. Щоб збільшити тиск тіла, треба зменшити його:
а) площу опори; б) вагу.

достатній рівень

1. Назвіть відомі вам способи зменшення тиску.
2. Приймаючи, що довжина однієї лижі дорівнює 1,5 м, а ширина – 10 см, визначте тиск, що чинить хлопчик масою 45 кг, на сніг.
а)   15 Па ;    б)  1500 Па ;  в) 3000 Па.
3. Розміри залізного бруска 20 см * 2 см * 5 см, густина заліза 7800 кг/м . На яку грань треба поставити брусок, щоб його тиск на опору був найменшим ?
а) 20 см * 2 см ;    б) 20 см * 5 см ;     в) 2 см * 5 см.

  високий рівень

1. Який тиск здійснює на землю мармурова колона об’ємом 6  , якщо площа її основи 1,5 м ?
2.Чи може тіло, що має більшу вагу, ніж інше тіло, чинити на опору менший тиск ?
3. Як зміниться тиск, що діє на площу S, якщо вага тіла зросте в 5 разів ?
а) зросте в 5 разів;  б) не зміниться ;   в) зменшиться в 5 разів.


                                               В-2
                                        середній рівень

1. Тиск твердого тіла визначають за формулою:
а)   ;     б)   ;     в)   .
2. Гусеничний трактор вагою 54 кН в середньому чинить тиск 40 000 Па. Яку площу опори мають гусениці?
    а)1,92 м  ; б)1,35 м ;  в)0,135 м .
3. В якому положенні брусок чинить найменший
    тиск на опору?
    а) в першому; б) в другому;  в) в третьому.


 достатній рівень

1. Назвіть відомі вам способи збільшення тиску.
2.Гранітна плита лежить на землі, має довжину 1,2 м і ширину
 0,8 м. Визначте тиск плити на землю, якщо її маса 480 кг.
а)  5000 Па ;    б) 500 Па ;   в) 2000 Па.
3. Площа дна каструлі  дорівнює 1300 см . Обчисліть, на скільки збільшиться тиск каструлі на стіл, якщо в неї налити воду об’ємом 3,9 л.

  високий рівень

1. Лист скла чинить на стіл тиск 75 Па. Яка товщина цього листа?
2. Дві людини однакової маси лежать – одна на підлозі, друга на дивані. Чи однакові сили тиску, з якими вони діють на опору ? Чому диван здається м’якішим, ніж підлога ?
3. Як зміниться тиск, що діє на площу S, якщо вага тіла зменшиться в 5 разів ?
а) зросте в 5 разів;  б) не зміниться ;   в) зменшиться в 5 разів.


В-3
середній рівень

1. Одиниця тиску паскаль дорівнює:
а)   ;    б)      ;    в) .
2. Ящик вагою 0,96 кН має площу опори 0,2 м . Який тиск чинить ящик на опору?
а) 19 200 Па ; б) 4800 Па ;  в) 135 Па.
3. Щоб рюкзак менше тиснув на плечі, його лямки роблять:
а) широкими; б) вузькими.

                                            достатній рівень

1. Чому гострим ножем легше різати хліб?
2.Коток масою 6000 кг має площу опори 2000 см . Який тиск створює він на землю?
а) 30 кПа ;    б)300 кПа ;   в) 3 кПа.
3. Якою є маса ковзаняра, якщо він чинить на лід тиск 28 Н/ см ,
а площа леза ковзана становить 12 

        високий рівень

1. Який тиск чинить на фундамент цегляна стіна заввишки 20 м ?
2. Лижник чинить на сніг дуже маленький тиск. Чому ж тоді ламаються сухі гілки, якщо вони попадають під лижі?
3. Як зміниться тиск, якщо площа, на яку рівномірно розподілена сила тиску, збільшиться в 5 разів?
а) зросте в 5 разів;  б) не зміниться ;  в) зменшиться в 5 разів.


В – 4
середній рівень

1. Виразіть у Паскалях тиск:
а) 0,3  кПа ;           б) 40  ;           в) 50  .
2. Сила 140 Н діє на площу 35  . Обчислити тиск.
а)  4 кПа;       б) 4900 Па ;      в) 0,25 кПа.
3. На запитання: «Від чого залежить результат дії сили?» - вчитель дістав відповіді:
1) від значення сили; 2) від напряму дії сили; 3) від точки прикладання сили; 4) від площі тієї поверхні, перпендикулярно до якої вона діє. Який з учнів відповів правильно?
а) перший; б) другий; в) третій; г) четвертий; д) всі правильно.

достатній рівень

1. Чому людина, у чоботях провалюється в пухкий сніг, а на лижах – ні?
2. Яка сила чинить тиск 9 кПа на площу 900  ?
а) 10 Н ; б) 81 кН ;  в) 810 Н.
3. Розміри сталевого бруска 10 см * 5 см * 7 см, густина сталі 7800 кг/м . На яку грань треба поставити брусок, щоб його тиск на опору був найбільшим ?
а) 10 см * 5 см ;    б) 10 см * 7 см ;     в) 5 см * 7 см.

високий рівень

1. Знайти тиск на підлогу дубового стільця з чотирма циліндричними ніжками. Діаметр ніжки 4 см, висота 45 см. Діаметр круглого сидіння 40 см, товщина 3см. Густина дуба 800 кг/ м .
2. Чому важкий танк не руйнує асфальтове покриття, а цеглину, що лежить на асфальті, розкришує?
3. Як зміниться тиск, що діє на площу S, якщо вага тіла зросте в 6 разів ?
а) зросте в 6 разів;  б) не зміниться ;   в) зменшиться в 6 разів.




В-5
середній рівень

1. За якою формулою визначається сила тиску?
  а)      ;      б)  ;       в)  .
2. Розрахувати силу тиску на вітрило яхти, площа якого 20  . Тиск вітру на вітрило 80 Па ?
а) 0,25 Н ;         б)  1600 Н ;           в) 4 Н.
3. На поверхні стола розміщені однакові за розмірами заготовки, виготовлені із таких речовин:
1 -  осмій; 2 – срібло ; 3 – алюміній ; 4 – поліетилен ; 5 – сосна.
Яка із заготовок чинить: а) найбільший, б) найменший тиск на поверхню стола?

достатній рівень

1.Чому тонкий цвях легше входить у деревину, ніж товстий ?
2. На яку площу сила 150 Н чинить тиск 1,5 кПа ?
а) 100 ;   б) 1000   ;      в) 10 .
3. Розміри сталевого бруска 10 см * 5 см * 7 см, густина сталі 7800 кг/м . На яку грань треба поставити брусок, щоб його тиск на опору був найменшим ?
а) 10 см * 5 см ;    б) 10 см * 7 см ;     в) 5 см * 7 см.


високий рівень

1. По болотистому ґрунту пройшов всюдихід, тиск якого на  ґрунт становив 4,4 Н/см . Чи пройде по цій дорозі трактор масою 12 т, у якого площа однієї гусениці дорівнює 3,2 м ?
2. Чому гостра кнопка легше входить у стіну, ніж тупа?
3. Як зміниться тиск, якщо площа, на яку рівномірно розподілена сила тиску, зменшиться в 2 рази?
а) зросте в 2 рази;  б) не зміниться ;  в) зменшиться в 2 рази.
В-6
середній рівень

1.У фізиці тиск позначається буквою:
а) Р ;      б) р ;       в) .
2. Який тиск створює на ґрунт трактор, масою 6 т, площа опори якого становить 1,4 ?
а) 42,2 кПа ;  б) 43 кПа ;  в) 45 кПа.
3. В якому положенні брусок чинить найбільший тиск ?
    а) у першому ; б) у другому ; в) у третьому .



достатній рівень

1. Як людина, що стоїть на підлозі, може швидко подвоїти свій тиск на підлогу ?
2. Який тиск чинить на сніг лижник масою 60 кг, якщо довжина кожної лижі 2 м,
а ширина 10 см ?
а) 30 Па ;      б) 3 кПа ;          в) 1,5 кПа.
3. Спортсмен, маса якого 80 кг, стоїть на ковзанах. Визначте ширину леза ковзана, якщо довжина ковзана 40 см, а тиск, що чинить спортсмен на лід, дорівнює 333 кПа.
 
  високий рівень

1. На столі стоїть суцільний мідний куб. Яка маса куба,  якщо він чинить на стіл тиск 8 кПа ?
2. Для чого, коли витаскують цвяхи з дошки, підкладають під кліщі залізну смужку або дощечку?
3. Як зміниться тиск, якщо площа, на яку рівномірно розподілена сила тиску, збільшиться
 в 4 рази?
а) зросте в 4 рази;  б) не зміниться ;  в) зменшиться в 4 рази.




КОНТРОЛЬНА РОБОТА №3   фізика 11 клас

Коливання і хвилі                       

   1 варіант 1. (1б) Продовжте твердження. У поздовжній хвилі коливання здійснюються …
А) в усіх напрямах.
Б) тільки в напрямі поширення хвилі.
В) тільки перпендикулярно до поширення хвилі.
Г) жодного правильного твердження.                                                 

2. (1б) Позначте, як зміниться період електромагнітних коливань у коливальному контурі, якщо електроємність  конденсатора збільшити у два рази.
А) Збільшиться у 2 рази;                                                 Б) зменшиться у 2 рази;
В) збільшиться у   разів;                                              Г) зменшиться у   разів.    

3. (1б)  Маятник за 2 с виконав 8 коливань. Яка частота коливань маятника?
А) 0,25 Гц;                           Б)  16 Гц;                          В) 4 Гц;                            Г) 2 Гц.         

4. (1б) Яким є період вільних електромагнітних коливань у коливальному контурі,  що складається з котушки з індуктивністю 90 мГн і конденсатора ємністю 400 мкФ?
A) 38 мс;                                                              Б) 38 мкс;                
В) 38 с;                                                                 Г) 380 с.   

5. (1б) Яка довжина звукової хвилі при частоті 200 Гц, якщо швидкість поширення хвилі дорівнює 340 м/с?
А) 68 км;                           Б)  1,7 м;                          В) 0,6 км;                            Г) 17 м.         

6. (1б) Сигнал від радіорадара повернувся від об'єкта через 3∙10-4с. Яка відстань до об'єкта?
А) 45 км;                           Б) 90 км;                          В) 4,5 км;                            Г) 9 км.         

7. (1б)  Запишіть рівняння гармонічних коливань,  якщо  за 5 хв здійснюється 600 коливань, а амплітуда 80 см.
А) х = 0,8 sin 4πt м;                                                             Б) х = 80 sin 4πt м;
В) х = 0,8 sin 12πt м;                                                           Г) х = 0,8 sin πt м;

8. (1б)   Коливальний  контур  радіоприймача  містить  котушку  з  індуктивністю   0,25 мГн і приймає радіохвилі довжиною 150 м. Визначте ємність конденсатора коливального контура.      
А) 16 пФ;                         Б) 18,5 пФ;                        В) 22,5 пФ;                         Г) 25 пФ.         

9. (1б) Установіть відповідність між формулами та величинами, які характеризують вільні електромагнітні коливання.

А)  .                    1. Амплітуда струму під час коливань.
Б)  .                     2. Амплітуда заряду  під час коливань.
В)  .                     3. Частота коливань.
Г)  .                     4. Період електромагнітних коливань.
                            5. Циклічна частота електромагнітних коливань.

10. (3б) Маленька кулька підвішена на нитці завдовжки 1 м до стелі вагона. Визначте, якою повинна бути швидкість вагона, щоб кулька коливалася найсильніше під дією ударів коліс  об  стики  рейок.    Довжина рейок 12,5 м. 

КОНТРОЛЬНА РОБОТА №3   

Коливання і хвилі                          

 2 варіант

1. (1б) Яке з наведених коливань є вимушеним коливанням?
А) Коливання тягарця на нитці, один раз відведеного від положення рівноваги і відпущеного.
Б) Коливання струни гітари під час гри.
В) Коливання шальок важільних терезів.
Г) Коливання тягарця, підвішеного на пружині, після того, як його вивели  з рівноваги і відпустили.                 

2. (1б)  Як змінюється швидкість поширення електромагнітної хвилі при переході з вакууму в середовище?
А) Збільшується;                   Б) зменшується;                     В) не змінюється;

3. (1б) Частота коливань тіла 200 Гц. Чому дорівнює період коливань тіла?
А) 0,0005 с;                    Б)  0,005 с;                       В) 0,05 с;                         Г) 0,5 с.               

4. (1б)  Позначте, як зміниться частота електромагнітних коливань у коливально¬му контурі, якщо електроємність конденсатора збільшити     у 4 рази?
А) Збільшиться у 4 рази;                                   Б) зменшиться у 4 рази;
В) збільшиться у 2 рази;                                   Г) зменшиться у 2 рази. 

5. (1б)  Якою є частота вільних електромагнітних коливань у коливальному кон¬турі,  що  складається  з конденсатора  ємністю 250 пФ і котушки з  індук¬тивністю 40 мкГн
А) 1,6 МГц;                 Б) 1,6 кГц;                   В) 1,6 Гц;                    Г) 1,6 мГц.     

6. (1б)  Яка швидкість звуку у воді, якщо джерело звуку коливається з періо¬дом 0,002с, збуджуючи у воді хвилі довжиною 2,9м?
А) 145 м/с;               Б) 0,145 м/с;                 В) 1450 м/с;                    Г) 14,5м/с.          
7. (1б) Повз нерухомого спостерігача пройшло 6 гребенів хвиль за 20 с, починаючи з першого. Яка довжина хвилі, якщо її швидкість дорівнює   2 м/с?
А) 8 м;                        Б) 7,6 м;                        В) 1,3 м;                       Г) 16 м.

8. (1б) Коливальний контур радіоприймача містить конденсатор ємністю   25 пФ і приймає радіохвилі довжиною 150 м. Визначте індуктивність котушки коливального контуру.
А) 16 мкГн;                 Б) 250 мкГн;                   В) 25 мкГн;                    Г) 160 мкГн.     

9. (1б) Установіть відповідність між формулами та величинами, які можна обчислити за цими формулами.

А)  .                            1. Швидкість поширення хвилі.
Б)  .                             2. Амплітуду швидкості коливань.
В)   .                            3. Частоту коливань.
Г)  .                              4. Довжину хвилі.
                                     5. Циклічну частоту коливань.

10. (3б) У вагоні потяга підвішено маятник завдовжки 1 м. Під час руху потяга маятник розгойдується від поштовхів на стиках рейок. Визначте, якою повинна  бути довжина рейок, якщо швидкість потяга 6,23 м/с.



Контрольні роботи з геометрії для 9 класу


Контрольна робота №1

Тема. Розв’язування трикутників

                                    Варіант 1

1.º Знайдіть  cos α  і  tg α ,    якщо   sin α = 0,6;     0º<α<90º.
2.º Дано: ∆АВС, а = 3√2 см, b = 1 см,   С = 45º. Знайдіть сторону с.
3.º Сторони паралелограма дорівнюють 8 см і 9 см. Одна з  його діагоналей  –  
     13 см. Обчисліть другу діагональ паралелограма.
4.ººКатети прямокутного трикутника дорівнюють 40 см і 42 см. Знайдіть
      радіуси описаного і вписаного  в трикутник кіл.

                                     Варіант 2
1.º Обчисліть cos α  і  tg α ,    якщо   sin α = ,    90º<α<180º.
2.º Дано: ∆АВС, а = 5 см, с = 8 см, В = 60º. Знайдіть сторону b.
3. Діагоналі  паралелограма дорівнюють 7 см і 11 см. Одна з його сторін –
     6 см. Знайдіть другу сторону паралелограма.
4.ººЗнайдіть радіуси вписаного та описаного навколо рівнобедреного
      трикутника кіл, якщо основа трикутника 10 см і бічна сторона 13 см.

Контрольна робота № 2
       Тема.   Правильні многокутники

                               Варіант 1
1.º  Радіус  кола,  описаного  навколо  правильного трикутника,  дорівнює
      6√3 см.  Обчисліть  периметр  трикутника.
2.º  Сторони  прямокутника  дорівнюють 9 см і 12 см.  Визначте довжину
       кола, описаного  навколо цього прямокутника.
3.º  Точка  дотику  вписаного у ромб кола ділить його сторону  на відрізки
      16 см  і  9 см. Обчисліть  діаметр  цього  кола.
4.ºº Знайдіть відношення площі круга, вписаного в правильний трикутник,
       до  площі круга, описаного  навколо нього.


                                 Варіант 2
1.º  Периметр правильного трикутника дорівнює 24√3 см. Обчисліть радіус
      кола, описаного навколо цього трикутника.
2.º  Сторони  прямокутника  дорівнюють 12 см і  16 см.   Визначте довжину
      кола, описаного навколо цього прямокутника.
3.º  Сторона ромба дорівнює 25 см, а радіус вписаного в нього кола дорівнює
      12 см.   Обчисліть довжини  відрізків,   на які   ділить цю сторону точка
      дотику вписаного кола.
4.ºº Обчисліть  відношення  площі   круга, описаного навколо квадрата  до
      площі  круга, вписаного в  нього.

  Контрольна робота № 3
                   Тема.  Декартові  координати  на  площині
                            
                             Варіант 1
1.º  Дано точки А (3; -2)   і  В (-1; 0).  Знайдіть  довжину  відрізка АВ і
      координати  його середини.
2.º  Напишіть рівняння прямої, що проходить через початок координат і
      точку  Р (2; -5).
3.º  Побудуйте  на  координатній  площині  фігуру,  рівняння якої:
             а) 2х + 3у = 6 ;                 б) х² + у² = 9
4.º  Знайдіть центр  і радіус кола:
             х² + 2х + у² - 4у = 6.
5.ºº Складіть рівняння прямої, яка паралельна прямій 3х – у = 1 і проходить
       через точку  А (1; 1).

                                    Варіант  2
1.º  Дано точки  К (-3; 2)  і  Р (3; -4). Знайдіть  довжину  відрізка  КР і
      координати його середини.
2.º  Напишіть рівняння прямої, що проходить через початок координат
      і точку М (-2; 5).
3.º  Побудуйте на  координатній    площині фігуру,    рівняння   якої:
                а)  5х – 2у = 10;       б)  х² + у² = 16
4.º  Знайдіть центр  і  радіус кола:
                 х² + у² - 6х + 8 = 3.
5.ºº Складіть рівняння прямої, яка паралельна прямій у = 7х – 3 і проходить
      через точку А (-1; 4).
 Контрольна робота № 4
Тема. Геометричні перетворення
                          Варіант   1
1.º   Накресліть рівнобедрений трикутник АОВ з основою АВ. Побудуйте:
              а) відрізок, симетричний відрізку  АО  відносно  точки В;
              б) кут, симетричний куту  ОАВ відносно прямої АВ.
2.º   Дано  точки А (-1; -2) , В ( 3; 0), С (-1; 0). Знайдіть координати точки,
       симетричної середині відрізка ВС відносно:
               а)  точки А;
               б)  прямої АС.
3.ºº  Кінці діаметра розміщені в точках А (3; 2) і В(3; 10). Складіть формули
       паралельного перенесення, внаслідок якого дане коло переходить у коло
        (х + 2)² + (у – 3)² = 16.
4.ºº  Катети прямокутного трикутника дорівнюють 3 см і 4 см. Паралельно
        гіпотенузі проведено пряму, яка ділить даний трикутник на дві частини,
        рівні за площею. Знайдіть периметр меншого трикутника.
                            Варіант  2
1.º   Накресліть прямокутник АВСД. Побудуйте:
                  а) відрізок, симетричний діагоналі АС відносно точки Д;
                  б) кут, симетричний куту АДВ  відносно прямої АД.
2.º   Дано точки К (0; -2), М (2; 2). Точка А (2; -1) – середина відрізка КВ.
       Знайдіть координати точки , симетричної точці В відносно:
                   а) точки М;
                   б) прямої АМ.
3.º   Складіть формули паралельного перенесення, внаслідок якого центр кола
       (х – 4)² + ( у + 7)² = 4 переходить в точку перетину прямих  х = 2  і у = -3.
4.ºº  Паралельно одній зі сторін рівностороннього трикутника проведено дві
        паралельні прямі, які ділять даний трикутник на три частини, рівні за
        площею. Сторона меншого трикутника дорівнює 6 см. Знайдіть
        периметр  заданого рівностороннього трикутника .

                         Контрольна робота  № 5
                        Тема.   Вектори

                         Варіант  1
1.º Дано точки А (4; 2),  В (5; 7),  С (-3; 4), Д (-4; 1). Знайти довжини
      векторів    і  .
2.º  Дано вектори  (3; 2)   і    (2; -1). Знайдіть координати вектора
       = 2 + 3 .
3.º  Дано вектори  (4; 3) , (m; 2). При якому значенні m, ці  вектори
       перпендикулярні?
4.º  Знайти кути трикутника АВС,  якщо А (0; 1), В (√3; 0), С (0; 3).
5.ºº Дано точки А (2; 2),  В (3; 4),  С (1; 5),  Д (0; 3). Довести, що
       чотирикутник АВСД – прямокутник.

                            Варіант  2
1.º  Дано  точки  А (8; -3),  В (2; 5),  С (10; 11),  Д (16; 3). Знайти довжини
      векторів   і   .
2.º  Дано вектори   (1; 0)  і  ( 2; 5). Знайдіть координати вектора
        = 3  - 2 .
3.º  Дано вектори   (1; 4) і  (-3; n). При якому значенні n, ці вектори
       перпендикулярні?
4.º  Знайти кути трикутника АВС, якщо  А (3; -1),  В (3; 2),  С (-1; -2).
5.ºº Дано точки   А (0; 0),   В (1; 3),  С (4; 4),   Д (3; 1). Довести, що
       чотирикутник  АВСД  
 Контрольна робота № 6
                    Тема.  Початкові відомості стереометрії

                              Варіант  1
1.º  З точки  А до площини проведено  перпендикуляр  і похилу, кут між
      ними  60º. Знайдіть довжину похилої, якщо довжина перпендикуляра
      20 см.
2.º  Сторона основи правильної чотирикутної призми дорівнює 6 дм, а бічне
      ребро  - 4 дм. Знайдіть повну поверхню та об’єм призми.
3.º  Знайдіть площу бічної поверхні циліндра, радіус основи якого дорівнює
      12 см, а твірна 15 см.
4.º Сторона основи правильної трикутної  піраміди  10 см, а висота - 10√3 см.
      Обчисліть об’єм піраміди.
5.ººКупа піску має форму конуса, довжина обводу основи якого дорівнює
      62,8 м, а твірна його – 11,6 м. Визначте вагу піску, якщо 1 м³  його важить
      16 т.
                                 Варіант 2
1.º  З точки В до площини проведено перпендикуляр і похилу, кут між якими
      45º. Знайдіть довжину перпендикуляра, якщо довжина проекції похилої
      на площину 10 см.
2.º  В основі прямої призми лежить прямокутний трикутник з катетами 3 см і
      4 см. Висота призми 12 см. Знайти повну поверхню і  обיєм  призми.
3.º  Висота  циліндра 12 см, а діаметр його основи 10 см. Обчислити площу
      повної поверхні циліндра.
4.º  Основа піраміди – прямокутник з сторонами 3 см і 5 см. Висота піраміди
      6 см. Знайдіть об’єм  піраміди.
5.ºº Воду, яка заповнювала конічну посудину, що має  висоту 4 дм і радіус
       основи – 0,9 дм, перелито в циліндричну посудину, радіус основи якої
       1,2 дм. Знайдіть рівень води в циліндричній посудині.
                        
  Контрольна робота № 7 (підсумкова)
       Тема. Повторення і систематизація навчального матеріалу
                         
                                              Варіант 1
1.º  Дано сторону і два кути трикутника. Знайдіть третій кут та інші дві
      сторони  трикутника, якщо  а = 5,   β = 30º,  γ=45º.
2.º  Сторона рівностороннього трикутника  3√3 см. Знайдіть довжину кола,
      описаного навколо трикутника.
3.º  Дано точки  А (2; 0);  В (-2; 6).  Складіть рівняння кола, діаметром якого
       є відрізок АВ.
4.º  Знайдіть об’єм кулі, якщо площа її поверхні 256π см².
5.ºº У рівнобічній трапеції основи дорівнюють 10 см і 24 см, бічна сторона –
      25 см. Знайдіть площу трапеції.

                            Варіант 2
1.º Дано дві сторони трикутника і кут між ними. Знайдіть інші два кути і
      третю сторону,  якщо:  а = 12,   b = 8;  γ = 60º.
2.º  Довжина кола  12π см. Знайдіть сторону квадрата, вписаного в це коло.
3.º  Дано точки  А (-1; -1)  і  С (-4; 3). Складіть рівняння кола з центром у
      точці С, яке проходить через точку А.
4.º  Знайдіть площу поверхні куба, якщо його об’єм  125 см³.
5.ºº У прямокутній трапеції  менша основа дорівнює 42 см.  Обчислити

       сторони  трапеції, якщо довжина вписаного в неї кола 48π  см.



Урок фізики  10  клас   на тему
«Кінетична енергія тіла»

Мета уроку: дати уявлення учням про особливості енергії тіла при зміні його швидкості, навчитися оцінювати реальні розміри та характеристики фізичних тіл природних та штучних систем.
Тип уроку: комбінований.
Демонстрації: відносність руху тіла (рух візка з тілом відносно землі та рух тіла відносно візка).
План викладу нового матеріалу
1.           Поняття про кінетичну енергію тіла.
2.           Залежність кінетичної енергії від маси рухомого тіла та його швидкості.
3.           Теорема про кінетичну енергію.
І. Перевірка знань по темі «Механічна робота».
Завдання , які частково виконуються біля дошки та як фронтальне опитування:
а) За даними малюнками визначити, які із даних робіт є механічними
(додаток 1-4).
б) Як визначити механічну роботу? За якою формулою?
в) Коли механічна робота максимальна чи мінімальна?
г) Коли, прикладаючи велику силу, ми не виконуємо роботу?
д) Визначити експериментально механічну роботу, яку ви виконуєте під час руху бруска по поверхні стола, якщо пройдений шлях рівний довжині стола, а сила напрямлена горизонтально. (Обладнання: динамометр, брусок, лінійка)
ІІ. Виклад нового матеріалу
Тіла, що рухаються, мають здатність виконувати роботу в разі зміни їх швидкості. Енергія, яку має тіло внаслідок свого руху, називається кінетичною (частина механічної енергії, зумовлена рухом тіла). (До конспекту учня)
Кінетична енергія тіла, що рухається з певною швидкістю, дорівнює роботі, яку потрібно виконати, щоб надати нерухомому тілу цю швидкість.
Нехай до нерухомого тіла масою m прикладено сталу силу F. Тоді Ek=A=Fs, де s це модуль переміщення. Підставляючи в цю формулу вирази F=ma s=v2/2a, дістанемо, що кінетична енергія рухомого  тіла дорівнює половині добутку маси на квадрат швидкості, тобто
Ek= mv2/2.(До конспекту учня)
Необхідно привернути увагу учнів до того, що значення кінетичної енергії залежить від обрання системи відліку. Адже кінетична енергія тіла залежить від його швидкості, а швидкість тіла в різних системах відліку є різною. Якщо система відліку явно не вказується, зазвичай мають на увазі систему відліку звязану з землею.
 Вчитель демонструє дослід з рухом візочка на якому розташоване якесь тіло. Розглядаємо швидкість тіла відносно землі та відносно візочка і вказуємо на те, що тіло не має кінетичної енергії в системі відліку, пов’язаній з візком, бо його швидкість рівна нулю.
Теоремою про кінетичну енергію описується зміна кінетичної енергії тіла.
Візьмемо тіло, що рухається вздовж осі x під дією сили, напрямленої вздовж тієї ж осі. Позначимо проекції швидкості тіла в початковий і кінцевий моменти v1x і v2x. Тоді з формул:

A=FxSx, F=max, Sx=(v22-v12)/2ах одержуємо, що

A= mxaxSx=m(v22-v12)/2= mv22/2-m v12/2= ∆Ek.
Отже, зміна кінетичної енергії тіла дорівнює роботі, виконаній над цим тілом.     A=∆Ek  (До конспекту учня)
Кінетична енергія, як і потенціальна, широко використовується людиною в її житті. За рахунок кінетичної енергії води виробляється електроенергія на гідроелектростанціях, працюють водяні млини. Кінетична енергія вітру використовується для роботи вітрових електростанцій, млинів, надає швидкості вітрильним суднам тощо. (Малюнки на дошці або відео на компютері. Додатки 5-10)
ІІІ. Закріплення вивченого.
Усне опитування (відповіді на запитання).
1.           Які з перелічених тіл мають кінетичну енергію: літак, що летить; камінь, піднятий над землею?
2.           Чи залежить кінетична енергія від вибору системи відліку?
3.           Які тіла на вашому шляху до школи мали кінетичну енергію?
4.           Після удару об стіну напрям швидкості м’яча змінився, а модуль швидкості залишився тим самим. Як змінилася кінетична енергія м’яча?
Задачі по новій темі.
1.           За даними малюнками скласти умову задачі та розвязати її.
(Додатки 11-14)
2.           Визначити швидкість тіла масою 10 кг, яке має кінетичну енергію 0,5кДж?
3.           Куля масою 10г має швидкість 400м/с. З якою швидкістю куля продовжить свій рух після пробиття дошки товщиною 5см, якщо сила опору дошки при цьому дорівнювала 12кН?
Діти, яким були дані задачі за малюнками пояснюють свої умови та способи розвязування задачі.
IV. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
Вчитель робить підсумок вивченого за записами на дошці та виставляє бали учням, які працювали на уроці.
V. Домашнє завдання (за підручником)
Визначити свою кінетичну енергію, врахувавши середню швидкість руху до школи та свою масу.









                                                                                                                   

Немає коментарів:

Дописати коментар